Ajankohtaista

Bensapumppu katoaa pian maisemasta – tulevaisuuden huoltamo tarjoaa autofitnessiä ja viihdettä

Espoo on visioinut, miltä näyttää huoltoasema vuonna 2050.

Ennen vanhaan asukaslukua käytettiin yhtenä mittarina sille, kuinka paljon huoltoasemia kullekin alueelle tarvitaan. Tulevaisuudessa vanhat mittatikut eivät kuitenkaan päde.

– Autojen määrä asukasta kohden ei kasva kuten ennen vanhaan. Samalla autojen tehokkuus paranee ja polttoainetta tarvitaan entistä vähemmän, liikennesuunnittelupäällikkö Markku Antinoja Espoon kaupungilta selittää.

Parhaillaan eri tahoilla mietitään, miten polttoainejakelu parhaiten järjestetään tulevaisuudessa, niin että esimerkiksi sähköautoille riittää pistokkeita riittävän tiuhaan.

Myös yksittäiset kaupungit tarkastelevat huoltamoverkostoaan kriittisin silmin.

Esimerkiksi Espoossa huoltamoita on noin yksi 4500 asukasta kohden. Kaupunki arvioi, että vuoteen 2050 mennessä huoltoasemia on kolmannes nykyistä vähemmän, vaikka asukkaita on kolmannes enemmän.

Samalla jäljelle jäävät asemat muuttavat muotoaan.

1. Bensapumput piiloon

Kestävän kehityksen nimissä vuonna 2050 suositaan päästöttömiä, vaihtoehtoisia polttoaineita. Jos joku vielä bensiini- tai diesel-autoa ajaa, hän tankkaa sen vaivihkaa sivummalla, esimerkiksi isojen teiden varsille harvakseltaan sijoitetuilla automaattiasemilla.

Tilalle on tullut koko joukko vaihtoehtoisia polttoaineita, ainakin biokaasua ja ehkä myös vetyä. Niitä on tarjolla huoltoasemilla kuin nykyään ruokakaupassa maitotuotteita.

Asemalta löytyy tietysti myös sähköauton latauspistokkeet, mutta todennäköisesti suurin osa lataa sähköauton kotipihallaan. Sähköautojen ensirekisteröinnin odotetaan Suomessa ohittavan bensa- ja diesel-autojen rekisteröinnit jo vuonna 2030.

2. Autofitnessiä kuukausimaksulla

Tulevaisuudessa auton huolto on erkaantunut yhä kauemmas huoltoasemista. Jo nyt moni käy ABC:lla vain tankkaamassa ja hankkii oheisesta myymälästä vaikkapa viikonlopun ruokaostokset.

Vuonna 2050 auton ylläpito hoituu todennäköisesti kuukausimaksulla erityisessä "autofitness centerissä". Sen palvelupakettiin kuuluvat niin renkaidenvaihto, ilmanpaineet, polttimot, tuulilasin pesunesteet kuin vuosihuoltokin, asiakkaan käydessä itse kuntosalilla.

Huoltoon liittyvät palvelut, eli käyttöjärjestelmäpäivitykset, tilataan netistä, samoin "personal serviceman".

3. Auto hakeutuu itse huoltoon

Jo nyt auto ilmoittaa sen käyttäjälle, jos esimerkiksi rengaspaineissa on korjattavaa. Tulevaisuudessa auto on tätäkin fiksumpi, sillä sen toimintaa ohjaa kotikonetta monin verroin tehokkaampi tietokone.

Kun samaan tietojärjestelmään on yhdistetty tarkat paikkatiedot ja robotiikka kehittyy, tulevaisuuden auto osaa mitä todennäköisimmin hakeutua itse huoltoon.

4. Yhteiskäyttöautot yleistyvät

Yhä harvemman täytyy ylipäätään huolehtia autonsa ylläpidosta, sillä useimmilla on allaan liikenneoperaattorin omistama yhteiskäyttöauto. Tulevaisuudessa liikenne mielletään yhä enemmän palveluksi ja auto osaksi joukkoliikennettä.

Englanniksi ilmiö tunnetaan nimellä "mobility as a service", MaaS.

MaaS-operaattorin omistama auto otetaan käyttöön liityntäpysäköintipaikalta valmiiksi ladattuna, huollettuna ja pestynä ja jätetään määränpäässä vastaavaan paikkaan.

.

5. Koko perheen viihdekeskus

Mitä sitten jää jäljelle, kun huoltoa ja tankkausta tarvitaan entistä vähemmän? Huoltoasemat muuttuvat entistä selkeämmin kaupallisiksi keskittymiksi, jotka kilpailevat keskenään toinen toistaan laajemmilla valikoimilla.

Isojen väylien varrella niistä muodostuu koko perheen viihdekeskuksia, joissa auto pestään ja ladataan kuin ohimennen.

Auton pesettäminen huoltoasemilla tai pesulassa on yhä suositeltavaa ympäristön kannalta, koska näin käytetyt pesuaineet ja jätevesien käsittely on määräysten mukaista.

Kasvukeskuksissa pienet huoltamot saattavat pian väistyä ostoskeskuksen tieltä. Näin käy, kun huoltoasemien tarvetta tarkastellaan entistä enemmän kaupallisin perustein autojen tai asukastiheyden sijaan.

 

Lähde: Yle