Ajankohtaista

Mikko Kärnä: Ministeriö käsittelee Jäämeren radan ja Tallinnan tunnelin yhtenä kokonaisuutena

Keskustan kansanedustajan Mikko Kärnän mukaan ensiksi on päätettävä, menisikö rata Suomesta Tromssaan vai Kirkkoniemeen.

Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä tiedotti ministeriön kannasta tiistaina. Kärnän mukaan liikenneministeriö on niitannut yhteen kaksi suurta liikennehanketta: Jäämeren radan ja tunnelin rakentamisen Tallinnaan.
 

Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä tiedotti ministeriön kannasta tiistaina. Kärnän mukaan liikenneministeriö on niitannut yhteen kaksi suurta liikennehanketta: Jäämeren radan ja tunnelin rakentamisen Tallinnaan.

Liikenneministeri Anne Berner kertoi asiasta viime viikolla Kööpenhaminassa Pohjoismaiden neuvoston kokouksessa. Kanta tuli uudelleen esiin Pohjoiskalotin rajaneuvonnan ja Tornion kaupunginjohtajan tapaamisessa tiistaina.

Kärnä kiittelee ministeriön linjausta.

– On erittäin tärkeää, että nämä kaksi hanketta niitataan yhteen ja luodaan koko Suomen yhdistävä hanke, jonka lopputuloksena voidaan rakentaa täysin uusi väylä arktiselta Jäämereltä Euroopan ytimeen. Nyt tarvitaan koko maan ja koko poliittisen kentän yhteistyötä hankkeen toteuttamiseksi, Kärnä kommentoi tiedotteessaan.

Uusi reitti Euroopan teollisuudelle

Kärnän mielestä Pohjoismaiden on ensimmäiseksi yhdessä päätettävä, suunnitellaanko rata Tromssaan vai Kirkkoniemeen.

– Yksikään valtio, saati Lapin maakunta, ei voi tätä yksin päättää. Ratkaisun on palveltava kaikkia osapuolia parhaalla mahdollisella tavalla. Yhdistettynä Tallinnan tunneliin ratayhteys avaisi aivan uusia logistisia mahdollisuuksia pohjoismaiden ja koko Euroopan teollisuudelle sekä matkailuelinkeinolle. Olen iloinen, että asiasta neuvotellaan parhaillaan.

Mikko Kärnän haaveena on, että Jäämeren rautatien ja Tallinnan tunnelin suunnittelu voitaisiin käynnistää jo tällä hallituskaudella. Hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 10 - 16 miljardia euroa.

 

Lähde: Yle