Ajankohtaista

Suomen ensimmäinen luvallinen robottiauto liikenteeseen ensi keväänä

Suomen ensimmäisen kokeiluluvan saaneen robottiauton kehitys on edennyt pitkälle. VTT:n luomus osaa hoitaa jo noin 85 prosenttia liikenteen erilaisista tilanteista.

Robottiauton on määrä liikkua sekä kaupunki- että maantieliikenteessä täysin itsenäisesti. Sitä ei tarvitse ohjata, kaasuttaa eikä jarruttaa. Marilyniksi ristitty robottiauto ei vielä aja itsestään. Loppuvuodesta päästään testaamaan ilman käsiä ajamista, kun autoon asennetaan älyohjausjärjestelmä. Muun liikenteen sekaan auto lähtee testattavaksi ensi keväänä Tampereella.

Marilyn on rakennettu tavallisesta Citroen-henkiklöautosta. Älytekniikkaa on lisätty autoon niin paljon, että sen takakontiin ei mahdu muuta kuin huulipunapuikko ja puuterirasia. Autosta löytyy tutkia, kameroita, yksi lämpökamera ja gps-paikantimia. Keulasta löytyy 50 000 euron edestä laitteita.

Auton ohjelmiston rakentaminen on vielä kesken, sillä ongelmia tuottavat liikenteen erikoistilanteet. Sellaisia ovat muun muassa monta kaistaa tukkiva liikenneonnettomuus tai voimakas sumu.

– Jos tiellä on mummo ja ankkoja, auto ei tiedä, miten pitää toimia. Myös kaistaviivat peittävä luminen keli on vaikea. Eettisiin päätöksiin auto ei pysty, vaan ensisijaisesti se välttää törmäämisiä. Oli vastassa sitten mummo, muovipussi tai rekka, kertoo VTT:n erikoistutkija Matti Kutila.

Käytännön ongelmia aiheuttavat lisäksi vahanmalliset liikennevalot. Läheskään kaikki liikennevalot eivät lähetä signaalia, vaan auton on itse opittava niitä lukemaan.

Ihan tavallinen Sitikka

Robottiauto on tiistaista torstaihin nähtävillä alkavilla Jyväskylän Tekniikka-messuilla. Auto ei suinkaan muistuta Ritari Ässän ihmeautoa tai tulevaisuuden virtaviivaista menopeliä. Auto on reilut viisi vuotta vanha normaali Citroen.

Ulkonäkö on robottiautolle kuitenkin sivuseikka, sillä ominaisuudet ratkaisevat. Eurooppalainen kilpailu parinkymmenen robottiautosuunnittelijan kesken on kova.

– Välillä tässä on kyllä ihan sellainen Pelle Peloton -olo, tunnustaa Matti Kutila.

Auto ilman kuljettajaa ei ole yksiselitteisesti kielletty tieliikennelaissa. Wienissä allekirjoitettiin vuonna 1968 kansainvälinen sopimus, joka määrittelee tieliikennelain reunaehdot.

– Sopimuksessa sanotaan, että autolla on oltava kuljettaja, mutta siinä ei sanota, missä kuljettajan pitää olla. Me koettelemme siis lain harmaata aluetta, kertoo Kutila.

 

Lähde: Yle